Overzicht met klachten of problemen

 
Een zoektocht start met een probleem, een klacht. De methode of techniek om een klacht op te laten lossen, hanteerbaar te maken of te verlichten, volgt pas een aantal stappen later. Vaak is de klacht al door een arts gediagnosticeerd en komt men daarna bij een alternatief behandelaar voor ofwel ondersteuning in het reguliere proces ofwel is dit het enige pad dat gevolgd wordt.
 
Hieronder volgt een lijst met de meest voorkomende klachten of problemem, waar mensen last van hebben en getransformeerd willen zien. Vaak geeft inzicht in de klacht al verlichting van de symptomen. Aangezien de klachten vaak ook al door een arts zijn gediagnosticeerd, wordt de uitleg achterwege gelaten en bekend verondersteld. De methodes die bij de klacht behulpzaam kunnen zijn, worden dan weergegeven met een link naar de uitleg over de methode. Bij die uitleg staan ook de therapeuten vermeld die de betreffende methode toepassen. Van sommige methodes zijn verschillende vormen aanwezig, zoals coaching, healing en lichaamsmassages. Alleen de verzamelnaam wordt hieronder in het overzicht weergegeven. Achter de link naar de uitleg staan de diverse vormen uitgelegd.
Niet elke methode is geschikt voor iedereen. Bij mensen met hetzelfde probleem past bij de één wellicht een methode met beweging en bij de ander één die opgespoord en ontkracht wordt door middel van natuurgeneesmiddelen en/of gesprekken. De ene methode is ook niet beter dan de andere; ze verschillen slechts van elkaar. Net als een spijker niet beter is dan een schroef. Ze hebben alleen verschillend gereedschap nodig om hanteerbaar te zijn of te worden verwijderd.
 
Gelijktijdig past ook niet elke behandelaar bij elke cliënt. Tussen beiden hoort een verbinding te zijn, die ervoor zorgt dat de cliënt zich vertrouwd, veilig en op zijn/haar gemak voelt bij de behandelaar. Alleen in dat geval kan het probleem zich dermate aandienen, dat de behandelaar het kan verhelderen. Samen met de cliënt gaat hij/zij er mee aan de slag om het zelfhelend vermogen van de cliënt aan te spreken en de klacht om te vormen. Wanneer de verbinding er niet is, wil dat niet zeggen dat de behandelaar geen goede behandelaar zou zijn; hij/zij past alleen niet bij die desbetreffende persoon en andersom. Vanuit de visie dat elke behandelaar de cliënten krijgt die bij hem of haar passen, ervaren de leden van het Netwerk AGN elkaar als collega's en niet als concurrenten.
 
Wanneer u op de naam van de methode klikt, wordt u direkt doorgelinkt naar een korte uitleg van die methode.